Pri kupovini automobila retko uzimamo u obzir sve moguće troškove koje on sa sobom nosi. Počevši od registracije, sipanja goriva pa sve do popravke sitnih kvarova, automobil svakog meseca oduzima dobar deo našeg kućnog budžeta.
Predviđanje svih potencijalnih kvarova na automobilu nije moguće, ali je zato moguće uzeti u obzir cenu auto delova koji se najčešće kvare.
Zbog čega smo u daljem tekstu izdvojili nekoliko na koje je potrebno obratiti posebnu pažnju.
#1 Akumulator pokreće automobil
Akumulator predstavlja centar napajanja vašeg automobila i bez nje ništa u njemu ne bi funkcionisalo. Svetla, podizači stakla, radio i mnoge druge komponente u vašem automobilu sve zavise od auto baterije.
Kada baterija počne da stari, povećava se mogućnost za potencijalne kvarove u automobilu.
Kako bi to izebegli, potrebno je da često proveravate performanse vaše auto baterije, pogotovo nakon isteka garancije koja je naznačena na računu.
Procenjuje se da je životni vek auto baterije između dve i tri godine, zbog čega preporučujemo da prilikom kupovine pripazite da vam je naznačena garancija duža od toga.
#2 Eksterna svetla – kvalitet sijalica igra veliku ulogu
Stop svetla, signalizacija za skretanje, poziciona svetla kao i druga eksterna svetla su zbog svoje prekomerne upotrebe na prvom mestu najčešćih kvarova kod automobila.
Ovakvi kvarovi se kod novijih modela automobila pojavljuju na displeju ili kontrolnoj tabli, dok je kod starijih modela potrebno da sami vršite proveru.
Zbog nepredvidivosti kvara sijalice, automehaničari preporučuju proveru jednom nedeljno, a kako bi produžili životni vek sijalice, najbolje je uzimati led modele koji imaju znatno bolje performanse od običnih svetiljki.
#3 Diskovi na sistemu za kočenje
Diskovi sa svojim jedinstvenim sistemom hlađenja sprečavaju pregrevanje kočnica. Problemi se javljaju vremenom, kada usled trenja dolazi do oštećenja diskova koji zbog toga mnogo lošije funkcionišu.
Loše hlađenje diskova može dovesti do većih problema kao što je otkazivanje sistema za zaustavljanje, zbog čega je veoma bitno da obratite pažnju prilikom kočenja.
Ako čujete da vam diskovi škripe ili ako osetite kao da zapinju usled kočenja, potrebno je da odmah odvezete automobil kod automehaničara, on će dalje proceniti ozbiljnost kvara i da li je potrebna zamena.
#4 Sistem kontrole pritiska u pneumaticima
Senzori kontrole pritiska ili TPMS predstavljaju elektronski sistem koji prati pritisak u sva četiri pneumatika. Ukoliko bi došlo do promene pritiska vozač bi o tome bio obavešten putem displeja ili svetlosnih signala na instrument tabli.
Sistem se sastoji od centrale koja služi za primanje podataka i četiri bežična senzora koji služe za slanje podataka u centralu. Sistem kontrole pritiska je postao standardna oprema u svakom automobilu od 2014. godine.
Problemi kod sistema za kontrolu pritiska najčešće nastaju na samom senzoru ili na ventilu pneumatika. Prilikom promene senzora, na sistemu je potrebno ponovo odraditi kalibraciju zbog čega je najbolje da se menja u ovlašćenom servisu.
Sam sistem se smatra dugotrajnim, ali je zbog spoljašnjih faktora kao što su pucanje ventila, fizičko oštećenje senzora i oštećenja felne sklon kvarovima.
#5 Alternator je glavni krivac kvarova na elektronici
Alternator je veoma bitan deo svakog automobila, on se nalazi u neposrednoj blizini motora i služi za napajanje samog akumulatora. Prilikom pokretanja, automobilu je potrebna određena energija koja je sačuvana u akumulatoru.
Zadatak alternatora je da tu energiju sačuvanu u akumulatoru pravilno preusmeri na sve komponenete u vozilu.
Alternator ima životni vek između pet i šest godina, ali se prilikom kvara na elektronici automobila najčešće on menja.
#6 Vazdušni filteri su veoma bitni za čistoću motora
Vazdušni filteri imaju funkciju da zaštite motora od spoljašnjeg uticaja prašine. Filter se često menja, pošto je najčešće napravljen od tankog sloja papira.
Koliko često ćete menjati filter u velikoj meri zavisi od predela u kome živite.
Ako živite u ruralnim sredinama gde je znatno veća koncentracija prašine, češća je potreba za zamenom filtera i ona se vrši na 6 meseci. Dok automobili koji se isključivo koriste za gradsku vožnju filter najčešće menjaju na godinu dana.
#7 Pumpa za gorivo mora često da se proverava
Pumpa za gorivo obezbeđuje protok goriva kroz ceo automobil, zbog čega je u konstantnoj funkciji. Pored problema koji nastaju usled korišćenja, pumpa može biti oštećena zbog prekomerne rđe i prašine koje se nakupljaju u motoru.
Kako bi zaštitili pumpu, automehaničari preporučuju da automobil nikada ne vozite na rezervi.
Pumpa tada, usled nedostatka goriva često povlači i nepotrebne ostatke koji se nalaze u automobilu, što dovodi do oštećenja na sistemu za protok.
Automobil predstavlja kompleksan mehanički sistem, za čije je normalno funkcionisanje potrebno da svi delovi obavljaju svoj posao.
U tekstu smo izdvojili samo neke od delova koji vozačima prave probleme, kao i šta je potrebno uraditi kako bi neke od kvarova sprečili.
U velikom broju slučajeva se desi da do kvarova dolazi baš pri vraćanju s odmora. Međutim, putnici često u tom slučaju odluče da odsednu u obližnjem hotelu, obiđu mesto koje verovatno do tada nisu videli, posete crkve i manastire, te šetališta istog. Iako, priznajemo, kvar automobila nije nimalo pozitivna stvar, pokušajte da se oraspoložite činjenicom da ste sebi na ovaj način produžili odmor!
Za više sličnih tekstova posetite naš portal – beseda.rs.