Sa brzim razvojem automobilske industrije, porastao je i broj vlasnika motornih vozila u svetu. Ovaj trend prati i Srbiju, u kojoj je u toku 2022. godine bilo registrovano preко 2.3 miliona putničkih automobila.
Ovaj broj automobila je često razlog velikih saobraćajnih gužvi i zagušenja jer drumski saobraćajni kapaciteti zbog različitih razloga ne prate ovaj trend.
Ali problem nije samo kada su vozila u pokretu, već i kada su smeštajni kapaciteti u pitanju. Bilo da je u pitanju parkiranje u kraćem ili dužem vremenskom periodu, problem sa nedostatkom parking i garažnih mesta je prisutan u većini mesta u Srbiji.
Najčešće se u ovom kontekstu spominju veći gradovi kao što su Beograd, Novi Sad, Niš, Subotica, Šabac, Valjevo i Loznica ali problema ima i u manjim mestima.
Problem slobodnih parking mesta datira mnogo godina unazad, a nastao je usled povećanja broja stanovnika u gradovima, a delom i zbog propusta u zakonskoj regulativi i neadekvatnim urbanističkim planovima.
Problemi pri parkiranju u većim gradovima Srbije
Problemi pri parkiranju u većim gradovima u Srbiji slični su onima u drugim urbanim sredinama širom sveta i svode se na sledeće:
Nedostatak parking prostora: U urbanim područjima često postoji ograničen broj parking mesta u odnosu na veliki broj vozila. To može dovesti do toga da vozači teško pronalaze slobodna parking mesta, posebno u centralnim delovima gradova. Najveći problem većih gradova, kada je parkiranje u pitanju, čini nedostatak javnih parking prostora u centralnim delovima grada. Naime, postojeći parking prostori su najčešće nedovoljnog kapaciteta. Neki od njih nisu jasno obeleženi pa ih je teško pronaći, a neki od njih su u lošem stanju. Postojeće parking zone u većini ulica su preopterećene, tako da vozači svakodnevno gube mnogo vremena kružeći u pojedinim delovima grada, u potrazi za slobodnim parking mestom.
Visoke cene parkinga: Cena parkinga može biti visoka u određenim delovima grada, što može predstavljati veliki trošak za vozače koji imaju potrebu da tu često parkiraju.
Nepostojanje adekvatne infrastrukture: U nekim slučajevima, nedostatak adekvatne infrastrukture za parkiranje, može uzrokovati velike gužve na ulicama i otežati vozačima da pronađu odgovarajuće mesto za parkiranje.
Zloupotreba parking prostora: Nelegalno parkiranje ili zloupotreba parking prostora može biti uobičajena pojava. To uključuje parkiranje na trotoarima, u zabranjenim zonama ili na mestima rezervisanim za osobe s posebnim potrebama. Kazne za takve prekršaje su velike ali uvek postoje oni koji ne poštuju propise.
Vremensko ograničenje parkiranja: U većini mesta postoje ograničenja trajanja vremena parkiranja, što znači da vozači ne mogu dugo zadržavati svoja vozila u istoj zoni ili na istom mestu. Ovo može biti problem posebno u slučajevima kada ljudi imaju potrebu da duže vreme ne pomeraju svoj automobil.
Problemi s javnim prevozom: Ako javni prevoz nije dovoljno razvijen ili dostupan, ljudi se često oslanjaju na privatna vozila, što dodatno povećava potrebu za parking mestima.
Rešavanje ovih problema zahteva sveobuhvatan pristup koji uključuje poboljšanja u urbanističkom planiranju, izgradnji infrastrukture, primeni tehnologije (poput pametnih sistema za upravljanje parkingom) i promociji održivih oblika transporta.
Politika kažnjavanja kao mera za rešavanje problema sa parkiranjem
Navedeni razlozi često su razlog za nepropisno parkiranje. Vozila bude na pešačkim prelazima, trotoarima, mestima za invalide, ispred zgrada, na zelenim površinama i drugim mestima, gde to nije dozvoljeno.
Ova pojava često dovodi do blokiranja prolaza drugim vozilima, pešacima i generalno do ugrožavanja bezbednosti. Neoprezni vozači najčešće budu novčano kažnjeni zbog toga. Kada ovakve situacije izazovu velike zastoje u saobraćaju, tada na scenu stupa nepopularni “Pauk” koji sklanja nepropisno parkirano vozilo. Tada pored plaćanja kazne, vozač snosi i velike troškove odnošenja vozila.
Odnošenje automobila ne vrši sa zoniranih parking mesta, ako nije na vreme plaćena naknada. Tada se vozaču ispostavlja dnevna karta (kazna) koju vozač mora naknadno platiti, a vozilo se ne mora sklanjati sa tog parking mesta u toku narednih 24 sata.
Cene parkinga u Srbiji su relativno visoke u odnosu na životni standard građana.
Pozitivna praksa
Kada su u pitanju stanari zgrada, novim zakonskim propisima investitori su obavezani da za svakog stanara obezbede parking ili garažno mesto uz svaki izgrađeni stan. Stari stanari prinuđeni su da kupe garažu, vrše zakup parking prostora ili se po povlašćenim cenama parkiraju na zoniranim delovima ulica, kada nađu slobodno mesto.
Investitori najčešće pribegavaju izgradnji velikih podzemnih garaža, ispod stambenih zgrada, koje obiluju velikim brojem parking mesta. Ovo je i popularan način rešavanja pitanja parkiranja, jer su parking mesta u podzemnim garažama ekonomski povoljnija nego druga rešenja.
Jedan od načina da se u većim gradovima smanji problem nedostatka parking mesta, čini promovisanje alternativnih oblika prevoza, poput javnog prevoza, biciklizma i pešačenja, čime bi se smanjio broj vozila na ulicama.
Za višesatno parkiranje možete koristiti garaže u okviru većih tržnih centara, kod kojih ne postoji vremensko ograničenje parkiranja, a i najčešće su prva dva sata besplatna.
Ako planirate duži put, a nemate sopstveni garažni prostor, potrebno je da razmislite o zakupu garažnog mesta, jer postoji velika razlika da li automobil parkirate na ulici, ispred zgrade, ili u garaži. Parkiranje na ulici uvek sa sobom nosi rizik od oštećivanja automobila od strane nepažljivih i nesigurnih vozača. Takođe, nepostojanje dovoljno sigurnih i nadziranih parking mesta često dovodi do krađa vozila, jer su vozači primorani da parkiraju na neosvetljenim i nesigurnim mestima.
Ako planirate na duži put avionom iz Beograda, ne treba da brinete za bezbednost vašeg automobila na aerodromu Nikola Tesla. Ponuda parkinga je velika, a razlike u ceni su minimalne. Najbolje je da odaberete proveren parking, koji je blizu terminala, a koji će vam omogućiti da za samo 2 minute vozilom ili oko 5 minuta peške stignete do putničkog terminala. Osoblje parkinga može da vas preveze ili ćete prošeteti do ulaza u glavnu zgradu Aerodroma. Prevoz do aerodroma, kao i povratak do vašeg auta posle putovanja uključeni su u uslugu parking operatera.